Apparently going fast was the answer..Gotta love lessons!
   

       The Horse Forum > Riding Horses > Western Riding > Barrel Racing

Apparently going fast was the answer..Gotta love lessons!

This is a discussion on Apparently going fast was the answer..Gotta love lessons! within the Barrel Racing forums, part of the Western Riding category

    Like Tree22Likes

     
    LinkBack Thread Tools
        01-23-2013, 11:54 PM
      #1
    Trained
    Apparently going fast was the answer..Gotta love lessons!

    So I ended up taking a very spontaneous lesson today. I was riding in the same arena as what would normally be a five person barrel lesson, but it ended up being only two. My trainer asked if I wanted to join, and of course I said yes.

    Now those of you know I have been really going slow with Selena because of her attitude at being hot, and how she gets hot in the reining pen now because of the gaming.

    The first thing my trainer tells me to do is lope up into the pen. Okay, whatever, I lope up. Then she tells me to speed up. I do, a little bit. She tells me to speed up more. I do a little more. We turn the first barrel and she tells me to stop, and asks me "Why are you riding like you're scared of your very broke horse?"

    I wasn't sure I had an answer to that. I didn't feel scared intentionally, but apparently my reservations at making her hot were hindering me. She told me next time coming in to push her hard to the first barrel like I was riding an NFR horse. That did scare me a little, to be honest. I didn't really fancy the criticism I was convinced I was about to get, but I did it anyway.

    So we go flying into this pen at Mach 20, and oh my god you would never have guessed. Selena literally stretched out and worked. I've never felt her do something like she did tonight. There were times when she felt good, but that was smooth, without anticipation, relaxed, just stretching to run and really sitting down hard even though the ground wasn't ideal.

    At the end, my trainer pulled me aside and told me I was riding too much looking for perfection that all I was doing was stressing her out. What do you know it, she was right. As soon as I put my hand up and softened I found she did almost all the corrections on her own.

    Well, it's nice to know I can trust her. She didn't get hot once.

    Just my little paradigm shift for today...It was an awesome feeling getting to push her and feel what she can do.
         
    Sponsored Links
    Advertisement
     
        01-24-2013, 12:07 AM
      #2
    Green Broke
    Woo!!! Gotta love those moments! Congrats girl, now you know what she's capable of and you can now just trust her to work for you like that. Looking to be correct all of the time is great but sometimes you just need to let her loose and let her do her thing.
         
        01-24-2013, 12:11 AM
      #3
    Trained
    Yep, and after how she was behaving I didn't come to that realization on my own. My trainer really pushed me tonight to ride like I was on a finished horse, which in reality I should be by now with how broke she is.

    We have our first equestrian team meet in a week, the first weekend in February. I'm excited to see how she is going to perform.
         
        01-24-2013, 12:18 AM
      #4
    Green Broke
    Good! I'm glad you're both getting there together now and figuring things out. Hopefully your meet will go really well and she'll show her new moves.
         
        01-24-2013, 12:29 AM
      #5
    Yearling
    Yay yay yay!!!

    I'm so happy for you. : ) I would like the op, but my phone is being lame. I really like moments like that.
    cancrasherrn likes this.
         
        01-24-2013, 08:52 AM
      #6
    Green Broke
    Good deal!!

    Sometimes going fast IS the answer! But sometimes it's really hard to just trust your horse. I know I will have that issue with Red once we get going faster. With Beau, he would always turn no matter how hard we came into the turn. There were even times I wasn't sure he'd be able to turn at that speed, but he always surprised me and made it. Red is NOT ratey at all so I suspect he'll blow a few barrels if I trust him too soon. But we'll see.

    Glad to hear you have clicked with Selena!! All she wanted to do was "mom, c'mon and let me do my job and get outta my way". . They are like that!!
         
        01-24-2013, 08:55 AM
      #7
    Showing
    Yay Weenie! Glad to hear it went so well. Good job, both of you :)
         
        01-24-2013, 07:58 PM
      #8
    Started
    That is awesome to hear, good for you!!

    I almost feel that same way with my own horse, I am the one stressing out, looking for perfection, then I stress him out and the whole time he's like "mom I got this" hahaha
         
        01-25-2013, 12:27 AM
      #9
    Trained
    Thanks you guys! I'm super excited. I have another lesson tomorrow so I'm going to ask to work on some of the gaming stuff again.
         
        01-26-2013, 12:06 AM
      #10
    Yearling
    It's funny you mention this story...I kinda stumbled across my own mare's capabilities this way. When we bought her, she was sold to us as a previous barrel horse but we actually bought her for her size so my husband could ride her. She's a big Appendix at 16.1 and 1100 lbs. Not your average sized barrel horse. Soft as can be and very responsive with a huge whoa but when I did try her on barrels, slowly, she didn't even seem to like it. She actually bucked a little, several times, between barrels so we settled for her to be my hubby's trail horse which she did fine with. It was months later when I thought I'd try her again and I don't know what possessed me, but she took off like she knew what she was doing and I just let her go. WOW! No bucks, just a stretched out barrel mare that wanted to do her job. Go figure. Some of them don't want to be held back. My girl actually gets quite annoyed and that's what the bucks were about. Needless to say, she's done much more riding under my barrel saddle now than hubby's trail saddle but she's still his girl when we head out. :) Enjoy your new discovery!
         

    Thread Tools

    Similar Threads
    Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
    Gotta love him.. BarrelBunny Horse Pictures 10 01-08-2013 06:23 PM
    Is this horse to small for me...please answer fast Dock Horse Health 4 09-22-2010 11:12 PM
    Question..Need answer fast myQHpaul Horse Talk 2 08-03-2009 09:46 PM
    Gotta love IL Joshie General Off Topic Discussion 8 12-14-2008 03:18 AM



    All times are GMT -4. The time now is 08:50 PM.


    Powered by vBulletin® Version 3.8.5
    Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
    Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0